Linkbuilding er et undervurderet område indenfor søgemaskineoptimering. Ved at arbejde med linkbuilding er det muligt at få en højere placering i Googles søgeresultater. Linkbuilding er positiv omtale omkring din hjemmeside – jo mere positiv omtale, desto bedre. Google vurderer din hjemmesides autoritet ud fra popularitet, som baseres på henvisninger fra andre hjemmesider.
Når der snakkes om linkbuilding er der to overordnede grene, man arbejder med, ekstern og intern linkbuilding. Ved ekstern linkbuilding er formålet at få eksterne hjemmesider, altså hjemmesider der ikke er sine egne, til at linke til en side på sin egen hjemmeside. Intern linkbuilding sker derimod på sin egen hjemmeside, hvor man linker til sine egne forskellige sider på sine hjemmeside. Dette skaber struktur, der leder sine besøgende videre gennem hjemmesiden, hvilket er et af de vigtigste elementer i konverteringsrateoptimering.
Se hvad vores samarbejdspartnere siger om os
Tæt samarbejde. Ganske kort tid efter vi rigtig kom igang, har vores nye restaurant…
_space er den rigtige partner, hvis du søger en kompetent samarbejdspartner…
Efter et års samarbejde med Space er jeg stadig dybt imponeret over deres proaktive tilgang…
Bød SPACE indenfor til at hjælpe med, at stå for ads, Meta og e-crm i en webshop case…
DE STARTEDE MED FORMULAREN
Linkbuilding er klart et undervurderet område indenfor søgemaskineoptimering. Ved at arbejde med linkbuilding er det muligt at få en højere placering i søgeresultaterne. Tænk på linkbuilding som god omtale af din hjemmeside. Jo mere god omtale, jo flere får mulighed for at få kendskab til den og jo flere besøger den. Hvis flere linker til din hjemmeside, fortæller det søgemaskinerne, at den er relevant for brugerne og derfor får den en højere placering. Linkbuilding er derfor et effektivt redskab indenfor SEO, som handler om at give din hjemmeside størst mulig autoritet.
Når vi snakker om linkbuilding er der to overordnede grene, man arbejder med, ekstern og intern linkbuilding. Ved ekstern linkbuilding er formålet at få eksterne hjemmesider, altså hjemmesider der ikke er ens egne, til at linke til en side på din egen hjemmeside. Det er også det, man kalder for backlinks. Ekstern linkbuilding bruges eksempelvis når et eksternt medie har content om et emne, hvor der bruges oplysninger eller materiale fra din hjemmeside og de derfor linker til en af dine sider som kilde. På samme måde kan ekstern linkbuilding også være anmeldelser af dit produkt eller din service på andres hjemmesider, der linker videre til din hjemmeside. Ekstern linkbuilding er også en måde at samarbejde med andre virksomheder eller organisationer i dit netværk.
Intern linkbuilding sker derimod på din egen hjemmeside, hvor du linker til dine egne forskellige sider på din hjemmeside. Det skaber struktur og du leder dine besøgende videre gennem din hjemmeside, som giver øgede konverteringer. Det kan eksempelvis være, at du har en webshop med mange forskellige slags produkter. Med intern linkbuilding har du mulighed for at oprette links til dine produkters underkategorier, så webshoppen bliver mere overskuelig for dine besøgende.
Samtidig er det vigtigt at sørge for, at sider, der linker til din hjemmeside, er relevante, populære og troværdige. Søgemaskinerne vurderer nemlig, hvilke sider til linker til hinanden og om de er relevante i forhold til hinanden. Jo mere relevante, populære og troværdige siderne er, jo mere vurderes linkene til at være værd, og man får derfor en højere placering i søgeresultaterne. Det handler altså ikke udelukkende om kvantitet, men om kvalitet. Alt linkbuilding er ikke nødvendigvis god linkbuilding. Det handler om at have godt content på sin hjemmeside, som andre har lyst til at linke til. Alt i alt har god og relevant linkbuilding stor betydning for, hvordan din hjemmeside klarer sig og er noget alle hjemmesider bør arbejde med indenfor SEO.
Giv dig selv den plads du fortjener og tag en uforpligtende snak med vores team.